Cat vorbesc copiii! Teoriile limbajului.


Rolul de parinti ne duce legati la ochi pe drumul formarii propriilor copii cu dorinta puternica in suflet de a nu repeta greselile parintilor nostri, sau mai bine spus ceea ce noi consideram ca a fost gresit in educatia pe care am primit-o. In acest articol voi consemna cateva teorii desprinse din studii efectuate asupra limbajului la copiii aflati in prima etapa a copilariei.

Copilul meu nu vorbeste! Comparativ cu ce nu vorbeste copilul? este cea mai buna intrebare care apare. Copiii sunt la fel de diferiti pe cat sunt si parintii lor.

Cand un copil nu vorbeste asa cum considera parintele ca ar trebui sa o faca, se impun urmatorii pasi: copilul trebuie evaluat de un neuropsiholog pentru a elimina cauzele biologice( avem doua arii cerebrale preocupate de limbaj Broca si Wernicke), copilul trebuie incurajat si ajutat sa se simta  normal si sa progreseze in mediul sau de acasa, parintii vor consulta un psiholog pentru a afla cum isi pot ajuta copilul sa progreseze.

De ce uneori copiii au aceste intarzieri in folosirea limbajului?

Cazuistica difera : mama este absenta, critica, o inlocuieste alta persoana mai mereu, tata este absent, copilul nu socializeaza pentru ca persoana care il are in ingrijire este anxioasa, copilul este supraprotejat de toti cei din familie si e tratat ca un bebelus de cateva luni.

Teoriile formulate asupra limbajului sunt concluzii ale studiilor efectuate in decursul timpului asupra functiei limbajului la fiinta umana.

Inca de la nastere am observat ganguritul copiilor nostri care parca ni se adreseaza, moment excelent pentru a ne activa instinctele de parinti gata pentru a rezolva provocarile pe care cei mici ni le adreseaza. La varsta de aproximativ 5 luni ganguritul scade treptat si apare bolboroseala care prezinta foneme amestecate parca din toate limbile. In jurul varstei de 10 luni fonemele pronuntate de copil incep sa semene cu cele din limba materna. Pentru a instala un vocabular de 10 cuvinte, copiilor le sunt necesare la inceput 3-4 luni de practica in care adultii trebuie sa ii pronunte clar in fata cuvintele fara sa existe in jur un zgomot de fundal chiar daca el nu ar fi televizorul ci muzica lui Beethoven. Daca vrei sa vorbesca nu il bulversezi cu zgomote de fundal peste care tipi la copil pentru a-l determina sa auda cuvantul pronuntat. Asta l-ar face sa se simta agresat si ii va spori rezistenta ceea ce ii va intarzia si mai tare limbajul.

Intre 2 ani si doua luni si 3 ani structura limbajului este telegrafica pentru ca atentia este orientata doar spre prezent, urmand ca pana la 4 ani sa devina mai complexa fiind imbogatita cu conjunctii, articole, adjective, pronume, prepozitii. Cel de-al 4-lea an de viata aduce cu sine formularea intrebarilor declansatoare a finisarii imaginii personale despre lume si despre sine: De ce? Cum? Cat? Ce? De ce? Intre 3 si 4 ani copilul incepe sa se exprime corect gramatical conform cu mediul sau de crestere(Malim1999)

Exista si o varsta de la care incepe predilectia pentru limbile straine(Lenneberg1967). De la 18 luni pana la pubertate neuroplasticitatea creierului ii permite asimilarea unei limbi straine cu maxima usurinta daca se simte copilul atras de limba respectiva pentru ca ea e vorbita de personajul sau preferat din desene animate: Masha si limba rusa, Elsa si Spiderman asociati cu limba engleza.

La 6 ani copilul va formula 10.000 de cuvinte.

Intre 7 si 9 ani copiii sunt foarte atrasi de bancuri, ghicitori, probleme de logica lui stiati ca pentru ca aceea e perioada la care asociaza mai multe sensuri aceluiasi cuvant si fac o magie din exprimarea verbala a cunostintelor asimilate pana atunci.

Anii de scoala primara si liceu sunt cei care aduc in viata copilului dezvoltarea complexitatii sintaxei.

Sa nu iti imaginezi ca ai scapat asa. Gata are varsta si vorbeste bine.

Furtuna hormonala a pubertatii il poate determina sa uite regulile gramaticale si cele de bune maniere, daca identificarea cu grupul de asemeni e puternica iar grupul are un limbaj propriu. Ramane regula cu ce isi exerseaza creierul in perioada bubertatii fix cu atat va si ramane dupa ce iese din ea.

Copiii au nevoi complexe la care nu stiu sa isi raspunda singuri. Functia limbajului coroborata cu cea a limbii materne sunt strict legate de sensul sacru atribuit imaginii parintilor si relatiei cu acestia.

 

It's only fair to share...Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest